Programa 2024

Jau 10-ąjį kartą šiemet vyksiantis garso, aplinkos ir sociokultūrinius ryšius tyrinėjantis įvietintos muzikos festivalis „Muzika erdvėje“ į Vilniaus sceną sugrąžina vienus įdomiausių per 10-metį sukurtų kūrinių ir siūlo kartu apmąstyti kaitos temą – kaip keičiasi miestas ir mums pažįstamos arba dar iki šiol neatrastos erdvės? Kaip keičiamės mes, galų gale, ar pasikeitė kūriniuose pristatytų temų ir problemų diskursai? 2, 5 arba 10 metų – daug ar mažai, kad pamatytume norimą, o gal vengiamą, savo ir aplinkos kismą?

k a i t a

Jau 10-ąjį kartą šiemet vyksiantis garso, aplinkos ir sociokultūrinius ryšius tyrinėjantis įvietintos muzikos festivalis „Muzika erdvėje“ per šį laikotarpį „įgarsino“ pusšimtį Vilniaus miesto ir jo apylinkių erdvių. Specialiai sukurti kompozitorių ir kitų sričių menininkų kūriniai siūlė ne tik pažinti supančią aplinką neįprastu būdu, bet kartu kvietė gilintis į visuomenei svarbias temas: žmogaus ir valstybės santykį, laiką, bendruomenes, miestą kaip archetipą bei kitas,  o su renginių ciklu „Muzika Vilniui“ – švęsti sostinės 700-ąjį jubiliejų.

Šiais metais pažymėdamas sukaktį festivalis į Vilniaus sceną sugrąžina vienus įdomiausių per 10-metį sukurtų kūrinių ir siūlo kartu apmąstyti kaitos temą – kaip keičiasi miestas ir mums pažįstamos arba dar iki šiol neatrastos erdvės? Kaip keičiamės mes, galų gale, ar pasikeitė kūriniuose pristatytų temų ir problemų diskursai? 2, 5 arba 10 metų – daug ar mažai, kad pamatytume norimą, o gal vengiamą, savo ir aplinkos kismą?

Festivalis rugpjūčio 29 d. kvies į atidarymą, kuriame vėl suskambės vienas pirmųjų festivalio istorijos kūrinių – 2014 metais sukurta ir dabar rekomponuota Dominyko Digimo kompozicija Vilniaus geležinkelio stoties požeminei perėjai. Ją pratęs gimtadienio šventė bare „Peronas“, lydima susitikimų ir pokalbių su festivalio dalyviais bei miestui neabejingais vilniečiais.

Vasaros ir rudens sandūros savaitgalį, rugpjūčio 30 d.–rugsėjo 1 d., festivalis pasiūlys aplankyti po sostinę išsibarsčiusias instaliacijas bei kartu su „Neakivaizdiniu Vilniumi“ rengiamoje ekskursijoje prisiminti 2018 metų „Muzikos erdvėje“ dedikaciją „Vilniaus pokeriui“. 

Rugsėjo 3–7 dienomis programą pratęs koncertai bei performansai. Kompozitoriai sukūrė naujas kūrinių versijas ar adaptacijas, taip atsiliepdami į šių metų festivalio temą bei reaguodami į savo pasirinktos erdvės, temos, asmenybės kaitą nuo pirmosios kūrinio premjeros. 

ŠIŲ METŲ FESTIVALIO KOMANDA

Festivalio vadovai: kompozitoriai Matas Drukteinis ir Agnė Matulevičiūtė
Koordinatorė: Giedrė Žarėnaitė-Molenaar 
Techninis vadovas: Ignas Juzokas
Vizualinis identitetas: Evaldas Bubinas

ORGANIZUOJA

Finansuoja

Strateginis partneris

INFORMACINIS PARTNERIS

DRAUGŲ BILIETAS

ERDVIŲ PARTNERIAI

08-29 – 09-07

RENGINIAI

Dominykas Digimas

TARP

Festivalio atidarymas

Vieta:
Vilniaus geležinkelio stotis

Data ir laikas:
2024-08-29
18:00 val.

ATLIEKA
Artūras Kažimėkas – klarnetas

Kompozitoriaus Dominyko Digimo (g. 1993) muzikinės ir garso praktikos apima platų interesų spektrą. Šalia akademinės kūrybos Dominykas aktyvus garso bei performatyviųjų menų lauke. Kompozitoriaus kūriniams būdinga askezė – jie niekada nėra perpildyti medžiaga, ją lydi sukauptumas. Iš dalies jo kūrinius galima įvardyti kaip intravertiškus; jie verčia pasinerti į savianalizę ir skandina subjektyviuose apmąstymuose. Savita ir vyraujanti Digimo muzikos melancholija yra unikali ir gal tik kiek alteruojama skirtinguose kūriniuose. Ji kuriama įvairiomis priemonėmis – kai kur pasigirsta japoniško tradicinio instrumento šo garsai, imituojami akordeono, kitur ji įkvėpta miesto garsovaizdžių ir garsinių pasivaikščiojimų bei dvelkia vienatve. Tokia emocinė spalva, nekintanti dar nuo tų laikų, kai kūrėjas surado savo balsą, yra būdinga bemaž visoms jo kompozicijoms.

Edvardas Šumila, muzikos kritikas ir filosofas

Premjera: 2014 m.

Garso performansas klarnetui, elektronikai ir Vilniaus traukinių stoties požeminei perėjai

Tai tranzitinė vieta, kuri veikia kaip jungtis tarp dviejų susisiekimo taškų. Ja einant persinešami ir perkeliami kiekvieno asmens fiziniai potyriai ir asmeninės patirtys. Tai vieta, per kurią praeina visi prieš išlipdami kitame mieste ar šalyje. Užplūdus didesniam srautui žmonių, perėja prisipildo begale skirtingų gyvenimo istorijų, kelionių motyvų ir nuotaikų. Tad šis performansas tampa gyvąja erdve, tarsi hifų tinklo dalimi, garsu reaguojančia į žmonių, kaip atskirų energijos vienetų, srautą. 

Vilniaus geležinkelio stotyje pastatą ir peronus jungianti požeminė perėja ypatinga tuo, kad tai gana siauras koridorius, kurį pasitelkus 6 kanalų garso sistemą galima lengvai užpildyti ambientiniu gausmu. Nusileidus žemyn, užplūsta garso banga – patenkama į tąsų soninį debesį, pro kurį praėjus tarsi pro filtrą atsiduriama perone ir galiausiai traukinyje. 

Performanso metu gyvai reaguojant į atvykstančių ir išvykstančių traukinių grafiką atliekama tąsi, ambientinė muzikinė medžiaga. Kiekvieną kartą atvykus traukiniui, kartu su žmonių srautu užplūsta ir didelė garso banga. Prieš išvykimą, žmonėms po truputį besirenkant į traukinį, daugėja muzikos sluoksnių, garsas intensyvėja, iki kol traukinys išvyksta. Visa tai atliekama klarneto ir elektronikos. Klarnetas šiuo atveju pasirinktas kaip instrumentas, kurio tembras yra pakankamai skaidrus, juo atliekamas tonas turi siaurą obertonų apimtį ir primena sinusinį toną. Šis garsas yra skvarbus, plačiai pasiskirstantis erdvėje ir sudarantis visur ore tvyrančio garso įspūdį. 

 Šis kūrinys, praėjus 10 metų, vis dar reprezentuoja nuolatinį žmonių poreikį, o kartais būtinybę persikelti iš vienos vietos į kitą – taip sudarant judančių, gyvų organizmų tinklą, kurių pozicija turi įtakos visuomenės kasdienei ekosistemai. Galime tik įsivaizduoti, kas įvyktų, jei šis tinklas staiga sustotų ar, esant dideliam poreikiui palikti miestą, užsikimštų. O galbūt taptų saugia vieta, kurioje esant labai nepalankioms sąlygoms gyvoji energija susikauptų vienoje vietoje. 

ATIDARYMO POKALBIAI

Vieta:
Baras PERONAS

Data ir laikas:
2024-08-29
19:00 val.

DALYVAUJA
Festivalio vadovai Agnė Matulevičiūtė ir Matas Drukteinis, kompozitoriai Rita Mačiliūnaitė, Antanas Jasenka ir Dominykas Digimas, architektė Inga Urbonaitė-Vadoklienė bei „LTG Infra“ stočių įveiklinimo vadovė Džiuginta Daujotaitė

Informacija klausytojui

  • Renginys nemokamas, tačiau būtina registracija (prasidės rugpjūčio 27 d.)
  • Turėkite savo mobiliuosius įrenginius su interneto prieiga ir ausines
Maršrutas

VILNIAUS POKERIS

Kartu su „Neakivaizdiniu Vilniumi“

Pradžia:
Prie Filharmonijos

Data ir laikas:
2024-08-30
19:00 | 21:00 val.

MARŠRUTE SKAMBA
Vyginto Kisevičiaus, Agnės Matulevičiūtės ir Juliaus Aglinsko, Mato Drukteinio, Mantauto Krukausko bei Mariaus Salyno kūriniai.

Premjera: 2018 m. | Festivalio tema: „Vilniaus pokeris“

Festivalis 2018 m. pristatė temą, skirtą R. Gavelio romanui „Vilniaus pokeris“, kuria kompozitoriai į sostinę pažvelgė per šios legendinės knygos puslapius. Tais metais pažintis su kūriniais tapo vientisa kelione po Vilnių, tad nenuostabu, kad netrukus šis maršrutas įsikomponavo į Vilniaus m. savivaldybės alternatyvaus pažinimo platformą „Neakivaizdinis Vilnius“.
 
Žymint festivalio „Muzika erdvėje“ jubiliejų, šiais metais kartu su „Neakivaizdiniu Vilniumi“ kviečiame į ekskursiją šiuo maršrutu – ne tik pasiklausyti kompozitorių sukurtų kūrinių „Vilniaus pokeryje“ aprašomoms erdvėms, bet ir pakalbėti apie miesto bei mūsų visuomenės kaitą.
 
  • Ekskursija nemokama, būtina registracija
    (bus paskelbta nuo 27 d.)
  • Trukmė: apie 1 val.
  • Ekskursijos pradžia:
    Prie Lietuvos nacionalinės filharmonijos (Aušros Vartų g. 5)
  • Ekskursijos metu turėkite savo mobiliuosius įrenginius su interneto prieiga bei ausines (kūrinių klausymuisi)
MARŠRUTE PRISTATOMI KŪRINIAI
 
BAZILIJONŲ VIENUOLYNO ŠVČ. TREJYBĖS BAŽNYČIA:
Vygintas Kisevičius | KALBĖK SAU, BET VIDUJE IR TYLIAI
 
BUVĘS „PERGALĖS“ SALDAINIŲ FABRIKAS:
Matas Drukteinis | AŠ JUK SAPIENS
 
VILNIAUS UNIVERSITETO PRIEIGOS:
Marius Salynas | PARALELES
 
VIEŠBUČIO „NARUTIS“ TARPUVARTĖ:
Mantautas Krukauskas | ATGAL TEKANČIO LAIKO MONOTONIJA
 
PRIE NERIES UPĖS:
Agnė Matulevičiūtė, Julius Aglinskas
KĄ REIŠKIA „BUVO“, „BUS“ AR „GALĖTŲ BŪTI“?
Fume

TEMPORATURE

Šviesų ir garso instaliacija

Vieta:
VU Botanikos sodo Vingio skyrius

Data ir laikas:
2024-09-04
20:00–23:00 val.

Instaliaciją visi gali aplankyti pasirinktu metu renginio laiku.

20:00 val. – pokalbis su Fume

Ekskursijos po botanikos sodą:
20:30 val. ir 21:30 val.

Inforacija pildoma!

Premjera: 2022 m. | Festivalio tema: miestas kaip archetipas

Idėjos autorius ir kompozitorius: Maksimilianas Opriška-Fume
Šviesų dizainas: Justinas Bø

• • •
Kviečiame nepraleisti progos ir užsiregistruoti į nemokamas ekskursijas po Botanikos sodą.
• • •

Tai kūrinys miestui ir jo kylančiai temperatūrai. „Klimato judesys nėra paslaptis – mes galime jį ignoruoti, apsimesti, bet statistika nemeluoja“, – sako kūrinio autorius. Atsitraukdamas nuo vertinimo ir panaudodamas Vilniaus miesto atvirus duomenis – vidutinės miesto temperatūros pjūvį laiko skalėje –  juos paversdamas tempo bei dinamikos informacija, suprantama analoginiams ir skaitmeniniams sintezatoriams, Fume siekia sukurti gyvą, dinamišką ir į ateitį evoliucionuojantį miesto temperatūros portretą. 

Struktūrinę (ritmo, atmosferos) kūrinio liniją diktuoja Vilniaus miesto teritorijos urbanistinių ir žaliųjų zonų proporcija. Čia urbanistinė dalis atitinka aštrią, architektūrinę ritmiką, o žaliosios zonos atspindi atmosferą – mūsų atokvėpį. Pasirinkta kūrinio erdve siekiama kurti ryškų kontrastą miestui, apie kurio temporatūrą yra šis kūrinys. Garsinę kompoziciją papildys sinchronizuoto apšvietimo dizainas: kuo tempas ir spaudimas didesnis, tuo apšvietimas mėlynesnis, o kuo tempas lėtesnis – apšvietimas sausesnis, kaitresnis, raudonesnis. 

Šiomis priemonėmis kuriama alegorija į jau dabar pasikeitusius mūsų metų laikus: vis sunkiau atsimenamą žiemą su ryškiais speigais ir šiandieninę bei tikriausiai būsimą kaitrią, dulkėtą vasarą. „Temporature“ yra ateities miesto tempas ir ateities miesto temperatūra.

Maršrutas

VILNIAUS POKERIS

Kartu su „Neakivaizdiniu Vilniumi“

Pradžia:
Prie Filharmonijos

Data ir laikas:
2024-08-30
19:00 | 21:00 val.

Informacija klausytojui

  • Renginys nemokamas, tačiau būtina registracija (prasidės rugpjūčio 27 d.)
  • Turėkite savo mobiliuosius įrenginius su interneto prieiga ir ausines

MARŠRUTE SKAMBA
Vyginto Kisevičiaus, Agnės Matulevičiūtės ir Juliaus Aglinsko, Mato Drukteinio, Mantauto Krukausko bei Mariaus Salyno kūriniai.

Premjera: 2018 m. | Festivalio tema: „Vilniaus pokeris“

Festivalis 2018 m. pristatė temą, skirtą R. Gavelio romanui „Vilniaus pokeris“, kuria kompozitoriai į sostinę pažvelgė per šios legendinės knygos puslapius. Tais metais pažintis su kūriniais tapo vientisa kelione po Vilnių, tad nenuostabu, kad netrukus šis maršrutas įsikomponavo į Vilniaus m. savivaldybės alternatyvaus pažinimo platformą „Neakivaizdinis Vilnius“.
 
Žymint festivalio „Muzika erdvėje“ jubiliejų, šiais metais kartu su „Neakivaizdiniu Vilniumi“ kviečiame į ekskursiją šiuo maršrutu – ne tik pasiklausyti kompozitorių sukurtų kūrinių „Vilniaus pokeryje“ aprašomoms erdvėms, bet ir pakalbėti apie miesto bei mūsų visuomenės kaitą.
 
  • Ekskursija nemokama, būtina registracija (bus paskelbta nuo 27 d.)
  • Trukmė: apie 1 val.
  • Ekskursijos pradžia: prie Lietuvos nacionalinės filharmonijos (Aušros Vartų g. 5)
  • Ekskursijos metu turėkite savo mobiliuosius įrenginius su interneto prieiga bei ausines (kūrinių klausymui).
MARŠRUTE PRISTATOMI KŪRINIAI
 
BAZILIJONŲ VIENUOLYNO ŠVČ. TREJYBĖS BAŽNYČIA:
Vygintas Kisevičius | KALBĖK SAU, BET VIDUJE IR TYLIAI
 
BUVĘS „PERGALĖS“ SALDAINIŲ FABRIKAS:
Matas Drukteinis | AŠ JUK SAPIENS
 
VILNIAUS UNIVERSITETO PRIEIGOS:
Marius Salynas | PARALELES
 
VIEŠBUČIO „NARUTIS“ TARPUVARTĖ:
Mantautas Krukauskas | ATGAL TEKANČIO LAIKO MONOTONIJA
 
PRIE NERIES UPĖS:
Agnė Matulevičiūtė, Julius Aglinskas
KĄ REIŠKIA „BUVO“, „BUS“ AR „GALĖTŲ BŪTI“?
Fume

TEMPORATURE

Šviesų ir garso instaliacija

Vieta:
VU Botanikos sodo Vingio skyrius

Data ir laikas:
2024-09-04
20:00–23:00 val.

Instaliaciją visi gali aplankyti pasirinktu metu renginio laiku.

20:00 val. – pokalbis su Fume

Ekskursijos po botanikos sodą:
20:30 ir 21:30 val.

Inforacija pildoma!

Premjera: 2022 m. | Festivalio tema: miestas kaip archetipas

Idėjos autorius ir kompozitorius: Maksimilianas Opriška-Fume

Šviesų dizainas: Justinas Bø

• • •
Kviečiame nepraleisti progos ir užsiregistruoti į nemokamas ekskursijas po Botanikos sodą.
• • •

Tai kūrinys miestui ir jo kylančiai temperatūrai. „Klimato judesys nėra paslaptis – mes galime jį ignoruoti, apsimesti, bet statistika nemeluoja“, – sako kūrinio autorius. Atsitraukdamas nuo vertinimo ir panaudodamas Vilniaus miesto atvirus duomenis – vidutinės miesto temperatūros pjūvį laiko skalėje –  juos paversdamas tempo bei dinamikos informacija, suprantama analoginiams ir skaitmeniniams sintezatoriams, Fume siekia sukurti gyvą, dinamišką ir į ateitį evoliucionuojantį miesto temperatūros portretą. 

Struktūrinę (ritmo, atmosferos) kūrinio liniją diktuoja Vilniaus miesto teritorijos urbanistinių ir žaliųjų zonų proporcija. Čia urbanistinė dalis atitinka aštrią, architektūrinę ritmiką, o žaliosios zonos atspindi atmosferą – mūsų atokvėpį. Pasirinkta kūrinio erdve siekiama kurti ryškų kontrastą miestui, apie kurio temporatūrą yra šis kūrinys. Garsinę kompoziciją papildys sinchronizuoto apšvietimo dizainas: kuo tempas ir spaudimas didesnis, tuo apšvietimas mėlynesnis, o kuo tempas lėtesnis – apšvietimas sausesnis, kaitresnis, raudonesnis. 

Šiomis priemonėmis kuriama alegorija į jau dabar pasikeitusius mūsų metų laikus: vis sunkiau atsimenamą žiemą su ryškiais speigais ir šiandieninę bei tikriausiai būsimą kaitrią, dulkėtą vasarą. „Temporature“ yra ateities miesto tempas ir ateities miesto temperatūra.

Anton Lukoszevieze

Vilniaus panoramos

Vieta:
Po Liubarto tiltu

Data ir laikas:
2024-09-05
19:00 val.

ATLIEKA
Anton Lukoszevieze – violončelė

Inforacija pildoma!

Premjera: 2023 m. | Festivalio tema: užribiai

„Vilniaus panoramos“ – tai įvietinti kūriniai violončelei ir fiksuotai medijai, sukurti įvairioms miesto erdvėms. Anton Lukoszevieze yra nufotografavęs daugybę Vilniaus vietų, o jo kompozicijos savo muzika bei ir akustika perkelia jį į paties darytas fotografijas. Violončelės garsai kuriami iš linijų, brėžiamų per tas fotografijas.

2023-iais metais Anton Lukoszevieze įerdvino požeminę pėsčiųjų perėją šalia Lazdynų ligoninės. Šį kartą jis pasirodys po Liubarto tiltu.

Juta Pranulytė

Giesmės be namų

Vieta:
Vilniaus „Vilko pėdos“ namai
(A. Kojelavičiaus g. 50)

Data ir laikas:
2024-09-06
19:00 val.

BENDRAAUTORIAI / ATLIEKA
Kazimieras Jušinskas – saksofonas
Dominykas Snarskis – mušamieji
Kristupas Gikas – plokštelės

Netrukus papildysime!

Premjera: 2017 m. | Festivalio tema: bendruomenės

Muzikiniai etiudai, paremti Vilniaus „Vilko pėdos“ namų gyventojų dainomis ir pasakojimais. 

Kompozitorės jutos Pranulytės 2017 m. sukurtą kompoziciją interpretuos premjerą tą kartą atlikę improvizatoriai Kazimieras Jušinskas (saksofonas) bei Dominykas Snarskis (mušamieji), prie jų šiai kūrinio versijai prisijungs Kristupas Gikas (plokštelės).

Anton Lukoszevieze

Vilniaus panoramos

Vieta:
Po Liubarto tiltu

Data ir laikas:
2024-09-05
19:00 val.

ATLIEKA
Anton Lukoszevieze – violončelė

Inforacija pildoma!

Premjera: 2023 m. | Festivalio tema: užribiai

„Vilniaus panoramos“ – tai įvietinti kūriniai violončelei ir fiksuotai medijai, sukurti įvairioms miesto erdvėms. Anton Lukoszevieze yra nufotografavęs daugybę Vilniaus vietų, o jo kompozicijos savo muzika bei ir akustika perkelia jį į paties darytas fotografijas. Violončelės garsai kuriami iš linijų, brėžiamų per tas fotografijas.

2023-iais metais Anton Lukoszevieze jis įverdvino požeminę pėsčiųjų perėją šalia Lazdynų ligoninės. Šį kartą jis pasirodys po Liubarto tiltu.

Juta Pranulytė

Giesmės be namų

Vieta:
Vilniaus „Vilko pėdos“ namai
(A. Kojelavičiaus g. 50)

Data ir laikas:
2024-09-06
19:00 val.

BENDRAAUTORIAI / ATLIEKA
Kazimieras Jušinskas – saksofonas
Dominykas Snarskis – mušamieji
Kristupas Gikas – plokštelės

Netrukus papildysime!

Premjera: 2017 m. | Festivalio tema: bendruomenės

Muzikiniai etiudai, paremti Vilniaus „Vilko pėdos“ namų gyventojų dainomis ir pasakojimais. 

Kompozitorės jutos Pranulytės 2017 m. sukurtą kompoziciją interpretuos premjerą tą kartą atlikę improvizatoriai Kazimieras Jušinskas (saksofonas) bei Dominykas Snarskis (mušamieji), prie jų šiai kūrinio versijai prisijungs Kristupas Gikas (plokštelės).

Antanas Jasenka

Matrics-natura

Vieta:
Vilnelės upė Bernardinų sode (šalia braidymo vietos)

Data ir laikas:
2024-09-07
20:00 val..

ATLIEKA
Arkadij Gotesman – mušamieji
Simonas Kaupinis – tūba
Gintaras Grajauskas – veiksmas, poezija
Antanas Jasenka – Moog, elektronika

Antanas Jasenka (g. 1965) yra žinomas lietuvių elektroninės ir elektroakustinės, akustinės muzikos kompozitorius bei tapytojas. 1992–1995 m. Jasenka buvo vienas iš festivalio „Jauna muzika“ įkūrėjas, o 2010–2015 m. – šio festivalio meno vadovas. Menininkas yra sukūręs daugybę elektroninės ir elektroakustinės muzikos kūrinių. Jo kūrinių sąraše yra tokios operos kaip „Princas Triukšmutis“ (1997), „Dryžuota opera“ (2015) ir „Dievo dažnis yra 50 Hz“ (2020), taip pat trys baletai, septynios simfonijos, kamerinė muzika. A. Jasenka taip pat buvo „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022” atidarymo muzikos autorius bei ambasadorius. Maestro muzika yra leidžiama (CD/DVD/internetinės muzikos leidyklos) JAV, Europoje. A. Jasenka taip pat yra garsus teatro kompozitorius, bendradarbiavęs su režisieriais Eimuntu Nekrošiumi, Oskaru Koršunovu, Gyčiu Padegimu, Birute Letukaite ir kitais. 

Kompozitorius dalyvavo įvairiuose leidybiniuose, multimedijos projektuose užsienyje su tokiais žymiais menininkais kaip Ralf Wehowsky, The Hafler Trio, Artemij Artemjev, taip pat su Lietuvos menininkais: Dariumi Čiuta, Atrac, Orlandu Narušiu, ad_OS, Džiugu Katinu ir kt. Jo kūrybą yra išleidusios Rusijos, JAV, Olandijos, Kanados, Ispanijos, Portugalijos, Vokietijos, Belgijos, Anglijos, Prancūzijos, Lenkijos, Lietuvos leidybinės kompanijos. Nuo 2008 m. – elektroninės muzikos atlikėjų kolektyvo „Diissc Orchestra“ narys. Tais pačiais metais išleistas debiutinis šios grupės albumas „D.O.“ (bendras penkių kompozitorių darbas, tarp kurių – ir Antano Jasenkos kūrinys „Minų laukas“) pelnė Lietuvos kompozitorių sąjungos apdovanojimą už geriausią elektroakustinės muzikos kūrinį.

Kompozitorius yra apdovanotas Auksiniu scenos kryžiumi už muziką spektakliams „Vieną vasaros dieną“ (2010, rež. A. Vidžiūnas), „Vienos krūties istorija“ (2010, rež. A. Žukauskas), „Miranda“ (2012, rež. O. Koršunovas) ir „Alisa Stebuklų šalyje“ (2012, rež. Ewa Piotrowska), taip pat 2015 metais pripažintas Lenkijos metų teatro kompozitoriumi.

Premjera: 2021 m. | Festivalio tema: laikas

Matematikoje matrica yra dvimatė lentelė, susidedanti iš skaičių. Aukštojoje matematikoje tokioms matricoms atliekami įvairūs veiksmai: jie dauginami vienas su kitu, randami determinantai ir t.t. Matrica yra ypatingas masyvo atvejis: jei masyvas gali turėti bet kokį matmenų skaičių, tada matrica vadinama tik dvimate masyva.

Mūsų matrica bendrauja su gamta dvimatėje erdvėje. Žinant ir galvojant, kad pasaulis yra tarpusavyje susijęs gamtos reiškiniais, menu, žmogiškuoju faktoriumi – ne tik įdomu, bet ir privalu bendraujant draugauti su gamta. Taigi šiuo aktyviu veiksmu prie Vilnelės yra jungiamas žodis, garsas, viskas, kas sukurta duotuoju momentu. Čia pat viskas ir paleidžiama upelin, kad prasmė atsitiktų tokioje konjunkcijoje. Ir tik tokioje matricoje. Šis siekis taip pat jungiamas su kitu – vidinės ir išorinės švaros. Tai yra tikrų tikriausias Missus.

Prisidėk prie festivalio augimo.
Paremk ir įsigyk

ORGANIZUOJA

Finansuoja

Strateginis partneris

INFORMACINIS PARTNERIS

DRAUGŲ BILIETAS

ERDVIŲ PARTNERIAI

08-30 – 09-01

INSTALIACIJOS

Andrius Šiurys | Paulina Simutytė

LAIKAS GIMTI IR
LAIKAS MIRTI

Vieta:
Aušros vartai

Instaliacija veikia:
10:00–20:00 val.

Andrius Šiurys – elektroninės, akademinės instrumentinės, taikomosios muzikos kompozitorius, įvairių grupių narys bei atlikėjas, Lietuvos kompozitorių sąjungos narys, meno doktorantas. Jo kūryboje muzikalumas susipina su siurrealizmu, absurdo išraiška, įvairiais vaizdiniais. Programiniuose pavadinimuose dažnai pasikartoja žodis ,,sapnas“, ryški nemigos–nakties–mistiškumo linija, metaforų, simbolių kalba. Akademinėje kūryboje instrumentinė išraiška dažniausiai jungiama su elektronika, prasiskverbia charakteringiausi džiazo motyvai, svarbią reikšmę turi kalba, fonetinis skambesys. 2021 m. už muziką spektakliui „Kafka Insomnia“ (rež. Ž. Vingelis) Andrius buvo nominuotas Auksiniam scenos kryžiui bei laimėjo Kauno „Fortūnų“ diplomą. Kūrinys „Toks jausmas, tartum važiuočiau namo“ išrinktas geriausiu elektroninių ir elektroakustinių kūrinių kategorijoje 2020 m. muzikos kūrinių rinkimuose (Lietuvos kompozitorių sąjunga), o 2019 m. tuose pačiuose apdovanojimuose A. Šiurys pelnė Jaunojo kompozitoriaus prizą.

Paulinos Simutytės kūrybinis spektras platus – muzika, teatras, dailė. Baigusi muzikinio teatro studijas, ši menininkė aktyviai kuria bei koncertuoja muzikinėse grupėse, taip pat vaidina išskirtinai vizualiniuose gyvo garso spektakliuose. Jos vizualiąją kūrybą apima glaudžiai persipinančios tarpusavyje meno kryptys – tapyba, scenografija, instaliacijos. Tarpdisciplininiuose kūriniuose vyrauja abstrakcijos, lydinčios į asociatyvumą, išryškinama dailės, muzikos ir šviesos sinergija, kontempliuojamos sapniškos, archajiškos bei egzistencinės temos.

Premjera: 2021 m. | Festivalio tema: laikas

Paulina Simutytė – balso įrašas, dailė
Andrius Šiurys – muzika

Viskam yra metas
Viskam yra metas, ir kiekvienam reikalui tinkamas laikas po dangumi.
Laikas gimti ir laikas mirti,
laikas sodinti ir laikas rauti, kas pasodinta.
Laikas žudyti ir laikas gydyti,
laikas griauti ir laikas statyti.
Laikas verkti ir laikas juoktis,
laikas gedėti ir laikas šokti.
Laikas išmėtyti akmenis ir laikas juos surinkti,
laikas glamonėtis ir laikas nesiglamonėti.
Laikas ieškoti ir laikas pamesti,
laikas laikyti ir laikas išmesti.
Laikas perplėšti ir laikas susiūti,
laikas tylėti ir laikas kalbėti.
Laikas mylėti ir laikas nekęsti,
laikas karui ir laikas taikai.

 Šv. Raštas, Mokytojo (Koheleto) knyga

• • •
Dėkojame „Operomanijai“

  

Agnė Matulevičiūtė

AKTAS

Vieta:
Prie Signatarų namų

Instaliacija veikia:
10:00–20:00 val.

Agnė Matulevičiūtė (g. 1991) – kompozitorė ir garso menininkė, daug dėmesio skirianti muzikai, teatrui ir kinui. Medijų ir tarpdisciplininio meno kontekstai, muzikiniai performansai, garsine raiška paremti eksperimentai – jos veiklos sritis. Šiuo metu ji studijuoja doktorantūroje Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, kur tyrinėja ir plėtoja  „užgarsio” sąvoką šiuolaikinėje muzikoje. Nuo 2014 m. aktyviai dalyvauja grupinėse parodose, meno ir šiuolaikinės muzikos festivaliuose, menininkų rezidencijose Lietuvoje ir užsienyje. Jos parašyta muzika kinui įvertinta nacionaliniu  „Sidabrinės gervės” apdovanojimu. Taip pat yra sukūrusi muziką daugiau nei 30 spektaklių didžiausiuose Lietuvos teatruose (du kartus nominuota nacionaliniuose teatro apdovanojimuose). Jos kūriniai buvo pristatyti ne tik Lietuvoje, bet ir Austrijoje, Čekijoje, Vokietijoje, Latvijoje, Estijoje, Pakistane. Agnė ir toliau aktyviai bendradarbiauja su įvairių sričių menininkais, jos radijo pjesė „Lino kančia” apdovanota kaip geriausia 2021 m. radijo laida, ji yra muzikos festivalio „Muzika erdvėje” meno vadovė, tarptautinio teatro festivalio „Sirenos” klubinės programos organizatorė. Nuo 2019 m. Lietuvos kompozitorių sąjungos narė. A. Matulevičiūtė taip pat aktyviai kuria elektroninę muziką ir gyvai koncertuoja pasivadinusi Agnès M. Savo kompozicijose ji dažnai naudoja modulinių ir analoginių sintezatorių garsus iš savo 1980-ųjų kolekcijos. Ji taip pat dėsto Vilniaus dailės akademijoje.

Premjera: 2020 m.
Festivalio tema: žmogus ir valstybė

Seansas garso akiniams

Garso seansas „Aktas“ tiria garso ir vaizduotės santykį. 

Atsiradęs valstybingumo bei pilietiškumo temų lauke kompozitorę Agnę Matulevičiūtę labiausiai dominantis objektas – Lietuvos Tarybos 1918 m. vasario 16 d. pasirašytas Nepriklausomybės aktas. Jį signatarai pasirašė susirinkę į posėdį Pilies gatvėje esančiame name. Be šio istoriškai svarbaus įvykio nebūtų ir Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo akto dienos, kai šalis paskelbė apie savo galutinį išsilaisvinimą. Signatarų namų balkonas yra labai svarbus mūsų valstybės istorijoje, įgavęs gražią simbolinę reikšmę. Ši vieta – lyg šventa, į kurią įžengti bet kam paprasčiausiai neleidžiama. Virš balkono, trečiajame aukšte, eksponuojamas Nepriklausomybės aktas, kurį 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę saugo du apsauginiai. Kompozitorius, atlikėjas ar klausytojas fiziškai (ar vizualiai) būti balkone neturi galimybės, tačiau garsu – gali.

Kompozitorė šių Aktų tekstus paverčia vokalinio kūrinio pagrindu. Kūrinyje tekstualiai skamba ir pinasi 1918 metų Akto atgarsiai ir 1990-ųjų Akto citatos. Dar viena kūrinio idėjų yra ta, kad tarpdisciplininiame lauke dirbanti kompozitorė permąsto „akto“ sąvoką, sujungdama įvairias šio žodžio reikšmes (pavyzdžiui, tapyboje aktas – vaizduojamojo meno žanras, kuriuo atvaizduojamas nuogas žmogus).

 Šis kūrinys – tai vizija, miražas, vaizduotės projekcija: valstybės, paties kūrinio, ateities, troškimų ar kažko matymą pro „rožinius akinius“. Žvelgiant pro garso akinius, girdimas balsas, klausytoją įvedantis į seansą.

 
Vokalo partija – Vaidas Bartušas

Anna Korshun

SPETTRI

Vieta:
Tuskulėnų memorialo koplyčia-kolumbariumas

Instaliacija veikia:
Muziejaus darbo laiku • 10:00–18:00 val.
[Lankymo informacija→]

NEMOKAMOS EKSKURSIJOS
Rugpjūčio 30 d. 14:00 val.
Rugsėjo 1 d. 14:00 val.

Anna Korsun gimė 1986 m. Donetske, Ukrainoje. Kompoziciją studijavo Kyjive ir Munchene, šiuo metu gyvena Vokietijoje. Annos kūryboje susijungia muzikos kompozicija, instaliacijos, performansai bei garso menas. Pagrindinis dėmesys jos kūryboje tenka instrumentų akustinių savybių, žmogaus balso ir įvairių garsą skleidžiančių objektų tyrinėjimams.

Ji taip pat scenoje pasirodo ir kaip atlikėja (vokalas, klavišiniai instrumentai), taip pat vadovauja įvairiems muzikiniams projektams bei moko kompozicijos Amsterdamo konservatorijoje ir tarptautiniuose kursuose. Tarp kitų svarbių apdovanojimų bei įvertinimų, A. Korsun yra pelniusi Gaudeamus prizą, Vokietijos federalinės vyriausybės įsteigtą Rome (Villa Massimo) apdovanojimą ir Berlyno meno prizą.

Premjera: 2023 m. | Ciklas „Muzika Vilniui“

Tuskulėnų rimties parkas – ypatinga sostinės vieta, kurioje susijungia įvairiapusė – tiek šviesi, tiek skaudi – miesto istorija. Vokietijoje gyvenanti ukrainiečių kompozitorė Anna Korsun muziką Vilniui skambėti paleido į įspūdingos architektūros, ypatingos akustikos ir paslaptinga atmosfera alsuojančią memorialinio komplekso koplyčią-kolumbariumą. Kompozitorė sukūrė kūrinį 5-ioms violončelėms ir jomis grojančių muzikantų balsams „Spettri“. Pavadinimas iš italų kalbos verčiamas kaip „Dvasios“ ir taikliai atspindi erdvės paskirtį: ši vieta sujungia tiek memorialinio paminklo, tiek praktinę – dalies čia rastų palaikų saugojimo – funkcijas.

Rita Mačiliūnaitė | Aivaras Dočkus

PIRMOSIOS MINUTĖS VILNIUJE

Vieta:
3G autobusas

Instaliacija veikia:
Maršruto grafiku

Stotelė: Rodūnos kelias (Oro uostas)
Penktadienis: 05:46 | 07:23 | 10:04 | 11:58 | 13:44 | 15:31 | 17:24 | 20:09 | 21:48 | 23:22
Savaitgalis: 06:07 | 7:49 | 9:58 | 11:47 | 13:29 | 15:17 | 17:03 | 19:17 | 21:02 | 22:41 

Netrukus papildysime!

Premjera: 2022 m. | Festivalio tema: miestas kaip archetipas

Ši garsinė instaliacija nėra programėlė, kaip pažinti Vilnių. Nesitikėkite ir meditacinės kelionės su muzika. Šis kūrinys provokuoja diskusijoms, kelia vidinius konfliktus, skatina susitaikymus ir kompromisus, kuriuos tenka daryti, norint prisitaikyti prie nuolatos kintančio gyvenimo ritmo. O galbūt nereikia prisitaikyti ir verta pasitikti iššūkį, neprarandant savo unikalaus balso? Arba atvirkščiai: atsipalaiduoti ir mėgautis situacija ar būsena, kuri nepasikartos. Kelionė į Vilnių – tai ir kelionė į save. Nežinia, kaip viskas vyks.

Kūrinio klausymas vyksta viso maršruto ORO UOSTAS–FABIJONIŠKĖS metu 3G autobuse. Norint išgirsti visą instaliaciją, rekomenduojame įlipti PIRMOJE maršruto stotelėje – ORO UOSTAS. Turėkite savo ausines, įlipę į autobusą mobiliuoju įrenginiu nuskenuokite festivalio ženklu pažymėtą QR kodą ir klausykitės!

Toshio Hosokawa

INVISIBLE ANGELS

Vieta:
Šv. Jonų bažnyčios varpinė

Instaliacija veikia:
VU Muziejaus darbo laiku • 10:00–19:00 val.
Lankymas mokamas (informacija→)

NEMOKAMA EKSKURSIJA
Rugpjūčio 30 d. 17:00 val.
Muzika Vilniaus universitete (su instaliacijos perklausa bei pristatymu)

Toshio Hosokawa gimė 1955 m. Hirosimoje. Jis studijavo fortepijoną ir kompoziciją Tokijuje, vėliau, 1976-aisiais, išvyko muzikos kompozicijos studijuoti į Vokietiją Berlyno menų universitete.

Kompozitorius savitą muzikinę kalbą kuria stebinančia jungtimi tarp Vakarų avangardinio meno ir tradicinės japonų kultūros. Jo muzika itin susijusi su estetinėmis ir dvasinėmis japonų meno, pavyzdžiui, kaligrafija, ištakomis, taip pat su senąja japonų muzika, kaip Gagaku.

Tarptautinio pripažinimo kompozitorius sulaukė, kai 2001 m. pasirodė jo oratorijos „Bebalsiai balsai Hirosimoje“ premjera. Toshio Hosokawa yra pelnęs ne vieną apdovanojimą. 2018-aisiais jam įteiktas Japonijos fondo apdovanojimas, taip pat neseniai jam buvo paskirtas Gothe‘s medalis už indėlį į Japonijos ir Vokietijos kultūrinius mainus. Jis taip pat yra Takefu tarptautinio festivalio muzikos vadovas.

Premjera: 2023 m. | Ciklas „Muzika Vilniui“

Tai, ką aš pajutau senajame Vilniaus universiteto rūmų ansamblyje, buvo tyla ir nematoma tyros sielos jėga. Pagalvojau: matyt, ta galinga sergėtoja ir yra šio nuostabaus istorinio miesto žmonių dvasinės stiprybės šaltinis, per šimtmečius padėdavęs ir visai Lietuvai, kovodavusiai už savo nepriklausomybę. Skirtingose universiteto erdvėse pamačiau angelus – jie dainavo šalia vargonų Mažojoje auloje, Šv. Jonų bažnyčioje. Klausiausi dainuojančių angelų negirdimų balsų ir pabandžiau užrašyti jiems natas savo muzikos stiliumi. Pabandžiau jiems sukurti tokią muziką, kurioje girdėtumėte šnabždesius, tylas ir nebylias Vilniaus angelų dainas. Kūriniui pasirinkau smuiką ir akordeoną. Smuiko garsai įkūnija angelų balsus, akordeonas – angelus supančių dangiškųjų debesų įvaizdis.

Toshio Hosokawa

Ieva Sipaitytė – smuikas
Raimondas Sviackevičius – akordeonas

Prisidėk prie festivalio augimo.
Paremk ir įsigyk

Į viršų